vara fina embryon!

Idag har jag matt battre med endast seghet och illamaende imorse. Jag har ocksa hittat lite andra tjejer som skriver pa bloggar och i forum att de har matt daligt efter aggplock utan att det varit nagon fara. Aggstockarna fyller upp tomrummen efter aggen med vatska och det gor ont, dessutom kan det paverka sa man blir forstoppad och far spand mage. Jag har dock valdigt ont i magen och kanner mej helt uppblast nu, men jag hoppas att det gar over. Sedan i mandags ger M mej injektion en gang om dagen med Heparin (blodfortunnande), och 2 ganger om dagen tar jag hormoner i form av piller i rumpan. (Hehe, inte sa glamorost men nodvandigt.)

De ringde imorse fran labbet och embryologisten kom med glada nyheter, alla embryon ser bra ut! 6 ar jattebra och har redan 4-5 celler som vad jag har forstatt att ett guldagg ska ha! 2 ar mer average - medelkvalitet. De avbokade den preliminara embryo-aterforingen imorgon och vi har fatt tid for blastocyst-transfer pa lordag morgon (blastocyst stadiet ar nar embryot har ca 100 celler pa dag 5 istallet for ca 8 celler pa dag 3). Vi ar jatteglada!


Har ar lite information taget fran en svensk informationssida om IVF:-

------------------------------------------------
Ett ägg som är normalt befruktat uppvisar två kärnor – den ena innehåller anlag från ägget och den andra anlag från spermierna. Lite senare sammansmälter kärnorna och celldelningen kan börja. Ett ägg som delat sig kallas embryo. Hur de tidiga celldelningarna sker har stor betydelse för bedömning av möjligheten för fortsatt utveckling och graviditet.


Efter två dygn har ett embryo optimalt 4 celler och efter 3 dygn 8 celler. När ett embryo odlas till dag 5 eller 6 kan det i gynnsamma fall utvecklas till en s k blastocyst med fler än 100 celler. Vi kan inte alltid med säkerhet skilja på ett embryo med god prognos till graviditet och ett embryo med dålig prognos till graviditet bara genom att titta på det. Finns det ett stort antal embryon två dagar efter befruktning kan det därför vara svårt att välja ut det allra bästa embryot för återföring. I det läget väljer läkaren i samråd med paret att långtidsodla embryona för att kunna öka chanserna att välja rätt embryo, då flera av de embryon som inte kan ge upphov till graviditet avstannat i tillväxt under odlingen. Det är förklaringen till att s k blastocyster har en högre implantationschans än sina motsvarande ”syskon” på dag två-tre. Vi erbjuder blastocystodling till alla patienter där det är möjligt.
-----------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: akna

Grattis till det fina resultatet!

lycka till på lördag:)

kram

2010-12-01 @ 20:47:14
URL: http://www.hoppofortvivlan.blogspot.com
Postat av: Carro

Oj så fina resultat! GRATTIS! Vad trist att du har ont, jag har också jätte ont, så här ont har jag aldrig haft under mina 3 andra försök :-( Men som du säger så är det ju inte onormalt heller..



Krya på dig så håller vi tummarna för att du också får ett riktigt guld ägg på lördag!



Kram

2010-12-02 @ 17:21:12
URL: http://carolinatjader.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0