Sista Orgalutransprutan och dags for ägglossningssprutan!

Igar var det sista Gonal-f sprutan, i morse tog vi den sista Orgalutran sprutan och....

sen...................... var det dags for Ovitrelle sprutan aka agglossningssprutan! Yikes. Den omtalade sprutan som man ska ta EXAKT 37 timmar innan aggplockningen. Informationen om den ar detta:-

------------------------------------------------------------
Stimulering av ägglossningssignalen
Genom behandlingen kan spontan ägglossning inte ske. Med hjälp av en enstaka injektion som innehåller ett liknande hormon som det kroppen använder för att stimulera ägglossningen kan läkaren bestämma tidpunkt för ägglossning och därmed äggplockning. Det tar nämligen ungefär 38 tim efter ägglossningsinjektionen till dess ägglossningen inträffar och äggplockning sker efter 36-37 timmar då äggen är mogna, befruktningsdugliga och lättast att hämta ut. Oftast använder vi ett preparat som heter Ovitrelle som är en exakt kopia av ett kroppseget hormon. När paret får tidpunkten ordinerad för Ovitrelleinjektionen är det mycket viktigt att passa denna tid inom 15 min. Om tiden inte kan passas riskerar man för tidig eller för sen ägglossning vilket försvårar eller omöjliggör äggplockningen.
------------------------------------------------------------------------

Idag har det varit en skon dag, vi vaknade halv elva av alarmet och fast jag sovit 10 timmar var jag trott som en liten gnu. Sedan har det varit en mysig dag, jag har varit och fikat med Nina och fatt vara lite social. Exakt kl 21.32 tog vi sprutan och aggplockningen ar pa mandag morgon 10.30am. Det maste ju vara ratt?! Man blir helt nojjig av den har sprutan, bara for att man vet att det ar sa viktigt att gora den ratt. Det var helt okej att ta den, lite ont men inget gick fel och inget blod i sikte sa har inte injicerat i blodkarl heller. Skont! Nu kan vi mysa vidare pa denna lordagskvall, vi far hoppas att den har trottisen (som vanligtvis ar en nattsuddare) orkar halla sig vaken en hel film nu.

Kommentarer
Postat av: ia

Ujj va spannande!

Hoppas allt gar bra imorrn!

Ni verkar sa sota med era sprutor, men att det skulle vara sa noga hade jag ingen aning om!



Lycka till!



Kraaam



ia

2010-11-28 @ 05:44:44
Postat av: S

Vilken knakig blogg du gjort, sis! Massor av bra info, här får man verkligen veta hur det går till. Dina personliga reflektioner är förstås roliga att läsa. Jasså det är så exakt med sprutorna, det är ungefär som mina mediciner då som ska tas med 12 h mellanrum.

Det är väldigt spännande, vill höra mer om äggplockningen. Hoppas vi kan pratas vid snart!

Kram

2010-11-28 @ 22:34:02
Postat av: David

j (& m) - jag blir nervös bara jag läser om allt du skriver. inte minst om att ta sprutorna på sig själv (hade jag aldrig klarat), även om det är en baggis i sammanhanget. jag håller alla tummar jag har för att det ska gå bra för er nu! david

2010-11-28 @ 22:47:25
Postat av: Nonnnaa

Hejsan jaghar en fråga =)

om man tar ägglossningssprutan 10min för sent gör det något ? råka ta den 12 min försent idag ?

tacksam för svar!

2011-12-11 @ 01:34:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0