Vecka 23 go'vanner!

Fakta graviditetsvecka 23:-
Graviditetsvecka 23
Håret kan kännas tjockare eftersom du slutat tappa hår.
Livmodern når nu några tvärfingrar över naveln.
Ju större magen blir desto mer påverkar den matsmältningen. Får du halsbränna kan den lindras genom att du äter många små mål. Försök också gå en liten  promenad efter måltiden, det hjälper matsmältningen.
Sedan vecka 13-14 har du förmodligen kunnat pressa ut lite mjölk från bröstvårtorna, råmjölk (kolostrum). Nu kan det av och till läcka en droppe av sig själv i behån.
I vecka 23 är kroppslängden omkring 22 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 600 g.
Det finns många delar av nervsystemet som utvecklas i samspel med omgivningen. Ditt barn kan särskilja olika ljud, både inifrån som utifrån din kropp. Man har mätt ljudnivån i livmodern hos gravida kvinnor. Det har visat sig att fostrets omgivning, framför allt mammans pulsåder (aorta), producerar en ljudnivå på cirka 65 decibel. Detta är en hög nivå, men det verkar inte bekomma barnet. Vi vuxna skulle närmast betrakta en sådan ljudnivå som starkt buller.
Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulinet behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler. Läs mer om Fostrets utveckling!
Även blivande pappor bör prata så mycket som möjligt med sitt ofödda barn. Det finns forskning som visar att ofödda barn lättare uppfattar djupare röster än ljusa.
Du stimulerar utvecklingen av barnets nervsystem genom att prata och kommunicera med små buffar och klappar på magen.
---------------------------------------------------------------------------------------
Håret kan kännas tjockare eftersom du slutat tappa hår.

Livmodern når nu några tvärfingrar över naveln.

Ju större magen blir desto mer påverkar den matsmältningen. Får du halsbränna kan den lindras genom att du äter många små mål. Försök också gå en liten  promenad efter måltiden, det hjälper matsmältningen.

Sedan vecka 13-14 har du förmodligen kunnat pressa ut lite mjölk från bröstvårtorna, råmjölk (kolostrum). Nu kan det av och till läcka en droppe av sig själv i behån.

I vecka 23 är kroppslängden omkring 22 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 600 g.

Det finns många delar av nervsystemet som utvecklas i samspel med omgivningen. Ditt barn kan särskilja olika ljud, både inifrån som utifrån din kropp. Man har mätt ljudnivån i livmodern hos gravida kvinnor. Det har visat sig att fostrets omgivning, framför allt mammans pulsåder (aorta), producerar en ljudnivå på cirka 65 decibel. Detta är en hög nivå, men det verkar inte bekomma barnet. Vi vuxna skulle närmast betrakta en sådan ljudnivå som starkt buller.

Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulinet behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler.

Även blivande pappor bör prata så mycket som möjligt med sitt ofödda barn. Det finns forskning som visar att ofödda barn lättare uppfattar djupare röster än ljusa.

Du stimulerar utvecklingen av barnets nervsystem genom att prata och kommunicera med små buffar och klappar på magen.
--------------------------------------------------------------------------------------

Miss Unruly personliga upplevelser graviditetsvecka 23:-
-------------------------------------------------------------
Jag har nu ganska ofta foglossningsartad vark, i ljumskarna och blygdbenet. Jag har aven ont i landryggen. Foglossningsvarken gor att jag bara kan ta begransade promenader, det gar utmarkt att ga i ungefar en halvtimme men inte mer da blir det jobbigt om jag inte far sitta och vila emellanat. Detta hindrar mig inte fran att ga promenader, och jag gar i stort sett varje dag ut pa promenad. Jag vet ju att traning ar bra, sa jag ska aven gora ett forsok att ga pa en klass med gravidtraning borta pa gymmet senare i veckan. Jag borjade ju pa "antenatal Pilates" men jag var den enda deltagaren i gruppen sa det blev personlig traning av tranaren men inte nagon fortsattningsgrupp att delta i.

Jag ar standigt kissnodig.. Vad mer? Jo, jag ater en massa efterratter och sotsaker som jag i vanliga fall inte tycker ar sarskilt gott. Ursakta for arlig information men som gravid kvinna kan jag meddela att jag ar standigt forstoppad ocksa. Nar jag lagger mig och ska sova har jag ett astmaliknande pipljud nar jag andas ut, men om jag byter stallning forsvinner det oftast. Jag har inte sa mycket halsbranna vad jag kan marka av, men sura uppstotningar kan handa da och da. (Jag vet, nice indeed.)

Mitt har ar tjockare och vaxer mer an nagonsin, likasa mina naglar.

Sparkar ar himmelriket! Jag AAAAALSKAR att kanna var lilltjej sparka, buffa och rora sig darinne. Jag sjunger for henne varje dag och da brukar hon buffa och "dansa" med. Idag gjorde jag nagra forsok till att filma magen nar hon sparkar, sa att jag kan visa er... Jag tror dock att om man inte vet hur det ser ut, sa har man svart att se att det ror sig overhuvudtaget... det ar lite som att lara sig att se vad som ar vad pa ett ultraljud. Hon sparkar inte sa ytligt an, men jag ser att det ror sig ibland nar jag kanner sparkarna och M kanner dem ocksa klart och tydligt. Jag kanske lagger upp filmen sa far vi se om ni kan se dem?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0