och vi ar i vecka 10!



Fakta om vad som hander, jag tycker det ar helt fantastiskt att var bebis har alla organ anlagda och att fingrarna och tarna vaxer isar! Och tandanlag! Wow:-
------------------------------------------------------------------------------------------==
Så här dags i graviditeten är fostret 3.2 till 4.3 cm och det är enklare att bestämma fostrets vikt eftersom det börja lägga på sig lite hull. Din bebis har vuxit i en otrolig hastighet de senaste veckorna och nu väger den 5 gram och är stor som ett litet plommon. Du kan märka att kroppen svullnar lite överallt och det kan påverka olika kroppsfunktioner som du kan uppleva som "onormala". Väggar och slemhinnor i magsäck och tarmar svullnar, födan passerar långsammare genom matsmältningskanalen och det samlas mer gas i tarmarna. Magen putar och det är inte ovanligt att du och din omgivning upplever det som om du är längre gången i graviditeten än vad som är fallet. Du kan också känna av att du blir proppmätt alldeles plötsligt, och det beror på att maten stannar dubbelt så länge i magsäcken som i vanliga fall.

Denna veckan är något av en milstolpe i fostrets utveckling. I den tionde veckan är alla delar och organ i kroppen anlagda och nu återstår 'bara' för dem att utvecklas och mogna under resten av graviditeten. Fingrar och tår har vuxit isär och svansen har försvunnit. Fostret har redan utvecklas smaklökar och tandanlag. Hjärnan växer med otroliga 250 000 nya neuroner per minut! Hjärtat är fullt utvecklat, men de externa könsorganen syns inte förrän under nästa vecka, även om testiklarna hos pojkar redan producerar testosteron. 

Eftersom dina hormoner flödar vid den här tiden så kan du märka en rad fysiska och psykiska symptom. Många gravida upplever att de blir lätt upprörda och har kraftiga humörsvängningar. Fysiskt så börjar de flesta öka ordentligt i vikt och en del kan få lätt blödande tandkött och svullen sköldkörtel. I genomsnitt ökar man 13 kg i vikt, men det mesta av den ökningen sker i andra och tredje trimestern.

Det är vanligt att man känner sig oattraktiv, otillräcklig och orolig inför framtiden. Det är normalt att ibland uppleva tvekan och att ifrågasätta graviditeten och det som skall komma. Det är en stor händelse i livet att få
barn.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Summering av allt som hander med mina ord: jag ar lycklig som bara den i grunden, och all trotthet och illamaende ar helt klart vart det! angaende alla hormoner och kanslor (tarar och skratt kan komma i samma sekund, tro mig) som gar upp och ner och in och ut i kropp och sjal - losningen jag funnit ar....

... att GIMME LOOOOVE, varme, krama mig, gulla med mig och sag att allt kommer bli bra. Om ni tanker hur karlekstorstande jag ar i vanliga fall sa ar det ganger 10 just nu. Och for att understryka hur kanslosam jag ar kan jag erkanna att nu rullar tararna igen bara att skriva dessa ord och bekanna detta for er. Knasboll.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0