Bild pa min GI kladdkaka som raddat en graviddiabetiker fran att förgås av gottecravings

Jag brukar pynta den med annu mer notter numera - valnotter och flagad mandel ar favoriterna. Sedan ater vi den med jordgubbar och gradde eller som den ar. Den ar sa god och bra att ha vid festliga tillfallen som till det stora midsommarfirandet i Hyde Park. Da ville jag ju ha nagot gott saklart!
Mumsig kladdkaka med lågt GI
Ett recept från GI Viktkoll, Allt om mat
1 kaka Ingredienser
2 st ägg
1 dl råsocker
1,5 dl dinkelmjöl, siktat
100 g smör
100 g 70-procentig chokladkaka
100 g blandade nötter, t ex cashew, valnöt, mandel
Tillbehör:
grädde och bär
Tillagning
En härligt klassig kaka toppad med blandade nötter.
1/Sätt ugnen på 250 grader.
2/Rör ihop ägg och råsocker. Smält smör och choklad. Blanda ihop detta. Blanda sedan ned dinkelmjölet.
3/Bröa formen och häll i kaksmeten. Lägg på nötterna. Sätt in i ugn och grädda i 10 minuter. Servera gärna med vispgrädde och bär.


Receptet:-
Mumsig kladdkaka med lågt GI (Ett recept från GI Viktkoll, Allt om mat)

Ingredienser:
2 st ägg
1 dl råsocker
1,5 dl dinkelmjöl, siktat
100 g smör
100 g 70-procentig chokladkaka
100 g blandade nötter, t ex cashew, valnöt, mandel
Tillbehör: grädde och bär

Tillagning:
1. Sätt ugnen på 250 grader.

2. Rör ihop ägg och råsocker. Smält smör och choklad. Blanda ihop detta. Blanda sedan ned dinkelmjölet.

3. Bröa formen och häll i kaksmeten. Lägg på nötterna. Sätt in i ugn och grädda i 10 minuter. Servera gärna med vispgrädde och bär.
==========================================

Apropa midsommar forresten...

Sa har ser det ut i Hyde Park, solsken, ungefar 1000 personer som har picknick och firar midsommar. Och i mitten dansar man runt stangen. Vi har firat midsommar i Hyde Park sedan 2005 och det ar alltid lika harligt. Sma grodorna och allt vad det ar (folk fran andra lander alskar midsummer ocksa men de tycker vi ar helt koko ;)) En av alla videos fran You Tube, klicka pa lanken for att se hur dansen ser ut:




I ar kunde jag ju ata valdigt begransat, men det gick bra anda. Roligast var nog att vandra omkring fran filt till filt och prata med alla vanner som beromde min fina stora mage! Midsommar i London ar underbart!

(Notera bilden i mitten har ovanfor pa maten, min smorgastarta fran forra aret som var sa smarrig. Jag ar saaaaa sugen pa att gora en sadan, men sant far inte jag ata. I host ska det bli en sadan! Med champagne till. Mmmm.)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0