Graviditetsvecka 19

Bebisen
I vecka 18 är din bebis 13 till 14 cm lång från huvud till stjärt och tack vare de nu ökande fettdepåerna väger den omkring 230 gram. Den hitintills snabba tillväxten kommer nu att sakta ned något till ett något lugnare tempo.
Det finns fortfarande plats i livmodern och din bebis kommer att vara aktiv under perioder då den kan sparka eller till och med göra kullerbyttor! Runt den här tiden blir kan bebisen också börja känna av alltmer intryck från världen utanför magen och gör sin närvaro känd genom sparkar och slag. Benen genom vilka ljuden passerar till innerörat har förkalkats och hårdnat, och de nervbanor som tar emot och processar signaler från hörselcellerna utvecklas, vilket innebär att bebisen nu kan höra.
Allteftersom graviditeten fortlöper kommer bebisen att vänja sig vid återkommande ljud, så som dina hjärtslag, röster, blodet som strömmar genom navelsträngen och andra vardagliga ljud. Den kan också bli skrämd av höga, plötsliga ljud.
Du
Livmodern har fortsatt att växa upp i din mage. Om du mäter så kan du känna den ungefär på två fingrars bredd under naveln. Din livmoder är vid det här laget ungefär lika stor som en Nätmelon.
Även om viktuppgången varierar från kvinna till kvinna så ligger den genomsnittliga viktökningen i vecka 18 på mellan 4,5 och 6 kilo (använd gärna vårt viktverktyg för att hålla reda på din viktökning).
Vid det här stadiet i utvecklingen kan också eventuella defekter och missbildningar i hjärtat upptäckas vid en ultraljudsundersökning.
Du
Allman information fran internet - mina privata kommentarer

Du

På grund av de högre östrogenhalterna kan du som har ljus hy få mörka hudfläckar i ansiktet. Om du solar kan fläckarna bli än mörkare. Hos mörkhyade blir fläckarna ljusa. Detta fenomen kalls för kloasma. Livmodern når nästan upp till naveln. - Jag har inga morka hudflackar i ansiktet, men jag har alltid solfaktor i ansiktet eftersom jag tycker att det ar snyggt att vara blek. Men nu nar det ar 15 grader varmt och sol sa far man val vara lite extra forsiktig som gravid.

Det är också mycket vanligt att en mörk rand uppstår på mitten av magen från blygdbenet och upp till naveln. Den kallas för linea negra och beror på att den raka bukmuskulaturen har tänjts ut. Randen försvinner efter graviditeten. - Jag fick randen for flera veckor sedan och blev superglad! Det ser bra ut pa en gravidmage liksom.

Som gravid kan du känna dig förföljd av en massa regler och att du lever under en präktighetspress. Det viktigaste är att du tar hand om dig under graviditeten och planera resten av graviditeten så att du orkar! Lägg gärna in ledighet sista månaden så att du är utvilad inför förlossning och tiden efter. - Skojar ni, jag kanner mig alltid som praktigast i stan nar mina vanner pimplar vin eller shottar sambucca... och jag sitter med mitt bubbelvatten (saknar en valdigt svensk sak extra mycket som gravid, smaksatt mineralvatten som tex Loka. Da skulle jag kunna variera mitt vatten jattemycket och dricka gott hela tiden! Lyllos svenskarna dar. Vi har smaksatt mineralvatten med det smakar alldeles for sott urk.)

Det kan hända att du drabbas av smärtor eller en dov värk ner mot ljumskarna. Det gör ont då du går och står och försvinner om du lägger dig ner.  Du har ont i ligamentis teres uteri. När livmodern växer och blir större tänjs de ut och kan göra ont. Vad du kan göra för att underlätta smärtan är att sätta dig en stund och lägga upp benen. - Det ar sa skont att hora att det ar normalt! Jag och M var ute pa en stor shoppingrunda pa Oxford Street (ett stalle man helst undviker pa helgerna for alla turister, men den har sondagen var det valdigt trevligt och lugnt och soligt) i sondags och nar vi var pa vag hem kunde jag knappt ga for smartan i vanster ljumske. Vila vila vila och det ar mycket battre nu!

Bebisen

Barnets hud är ömtålig och täcks därför nu av fosterfett, vernix caseosa - det täcker hela huden, även över ögon och öron. Fosterfettet bildas från hudens talgkörtlar, är vitt till ljusgrått och mycket segt, salvliknande. Sugande rörelser och sväljningsrörelser förekommer från tolfte graviditetsveckan och framåt. Barnet sväljer fostervatten, vilket är en viktig del i balansen av mängden fostervatten. Barnets förmåga att kissa är också viktig för balansen av fostervattenmängden. - Vissa gravida kvinnor pratar om att de kanner nar fostret kissar for det darrar i magen da, men det har jag inte markt av... Men det ar nog mindre vanligt.

Det finns fortfarande plats i livmodern och din bebis kommer att vara aktiv under perioder då den kan sparka eller till och med göra kullerbyttor! Runt den här tiden blir kan bebisen också börja känna av alltmer intryck från världen utanför magen och gör sin närvaro känd genom sparkar och slag.  - Jaaa, visst kanner jag lillbebben som ror sig! Det ar helt underbart! Bade igar morse och imorse vaknade jag strax innan sju av att lillbebben sparkade som bara den. De skapar ju sin egen unika dygnsrytm da de ar vakna och sover, det ar sa gulligt. Forst dromde jag att bebisen sparkade men vaknade och lag och kande sparkarna med ett stort leende pa lapparna. Var lilla alsking far sprattla och vacka mig precis nar han eller hon vill, det ar samma lyckokansla varje gang. Oslagbart harligt.

Benen genom vilka ljuden passerar till innerörat har förkalkats och hårdnat, och de nervbanor som tar emot och processar signaler från hörselcellerna utvecklas, vilket innebär att bebisen nu kan höra.Allteftersom graviditeten fortlöper kommer bebisen att vänja sig vid återkommande ljud, så som dina hjärtslag, röster, blodet som strömmar genom navelsträngen och andra vardagliga ljud. Den kan också bli skrämd av höga, plötsliga ljud. - Vi har ett allmant brandalarm som gar av for hela huset om brandlarmet gar i nagon av de tre lagenheterna. I forra veckan gick det igang nar var granne gjorde frukost och det tjot som bara den. Det var forsta gangen vi horde det, och herreminje vilket hogt och starkt ljud - man var tvungen att halla for oronen (effektivt och bra dock). Min forsta forvirrade tanke nar jag vaknade av oljudet var att skydda lillbebbens oron, jag vet ju att bebisen reagerar pa starka ljud sa jag ville skydda pa nagot satt. Vad starka instinkter vi har va? Lillbebben var sakert helt lugn, och det ar ju ljuddampat och fint darinne i magen.

Partner

Både ditt barn och den blivande mamman växer. Under hela graviditeten kan du på olika sätt ge uppmuntran och kanske små presenter. Massageolja med tillhörande massage ifrån dina händer. Kanske badolja till ett varmt, härligt avslappnande bad. Fotkräm till trötta fötter. - Min stackars M jobbar dag och natt just nu for det ar "crunchtime" for hans kommande spel, men annars sager jag "JA TACK" till det dar med presenter och massage sa du vet ;)

Kontroller och undersökningar

Vid det här stadiet i utvecklingen kan också eventuella defekter och missbildningar i hjärtat upptäckas vid en ultraljudsundersökning. På många ställen startar snart föräldrautbildning. Vid träffarna pratar ni om graviditeten och förlossningen. - Vi ska pa ultraljud nar vi ar i vecka 21, som en mittgraviditetsscan dar de kollar och mater sa allt star ratt till. De kan kolla sa att beraknat forlossningsdatum stammer, de kollar moderkakan och de kan tala om vilket kon bebisen har for de som vill. Vi vill! Det ska bli jattespannande, konet spelar saklart ingen roll och vi ar bara nyfikna, men jatteskont att de kollar sa allt ser bra ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0