mer an vår... sommardagar i Hampstead Heath

Vi har ju inte kampat med kyla och sno har i London under vintern, utan har haft det milt och som kallast har haft nagra plusgrader bara. Men anda var varen valdigt valkommen nar den kom!

Den har veckan har det varit mer an var, det har varit sommarvarme! Och jag har varit ute i Hampstead Heath och promenerat eller bara suttit i solen. Hampstead Heath ar ett underbart stort och harligt gronomrade lite norr om centrala London, och lagenheten vi kopte forra sommaren ligger bara runt hornan fran Hampstead Heath.

Hampstead Heath - snabb fakta:-

Hampstead Heath is only a few miles north of central London but it is a place where the visitor will feel deep within the heart of the English countryside. The Heath is rich in history and heritage, flora and fauna and is composed of nearly 800 acres of magical glades, woodland, heathland and meadows. With its ponds and valleys and hedgerows and ancient trees the area is a rich habitatat for many birds such as kingfishers, reed warblers and all three species of British woodpeckers.
Hampstead Heath is only a few miles north of central London but it is a place where the visitor will feel deep within the heart of the English countryside.
The Heath is rich in history andheritage, flora and fauna and is composed of nearly 800 acres ofmagical glades, woodland, heathlandand meadows.
With its ponds and valleys and hedgerows and ancient trees the area is a rich habitatat for manybirds such as kingfishers, reed warblers and all three species ofBritish woodpeckers

Vi ar lyckligt lottade som kan bo i ett sant fint omrade och vi njuter verkligen av det ocksa. Alskar London, och alskar vart omrade! (och da ska man veta att vi var ganska modiga som overgav vastra London som vi var valdigt fasta vid efter att ha bott 5-6 ar dar).

Vart hus:-

Hampstead Heath:-




Det jag alskar med att bo har ar att vi bor valdigt centralt, men anda har naturen runt hornet. Vi som svenskar ar ju vana med mycket ytor, fina gronomraden, parker och ren, vacker natur. Det slar mig varje gang vi aker till Sverige och halsar pa, hur fint och friskt och tomt pa folk det ar. Stora ytor. Valdigt rent. Fina Sverige!

Det finns jattemanga bra saker med Sverige, det ar ett tryggt litet land som ar fint och underbart att bo i. Precis som att det finns massor av fordelar att bo utomlands, man far en erfarenhet som ar helt ovardelig och det ar omojligt att forklara for den som inte bott en langre period i ett annat land (det tar nagra ar innan det kanns pa riktigt). Det ar latt att man tar detta som kritik om man bor i Sverige, och bara tycker att jag tror att jag ar sa cool som bor i London och klankar ner pa Sverige. Och det ar vaaaaldigt langt fran sanningen, tro mig. Jag alskar att bo i London och langtar inte tillbaka till Sverige, men vi kommer att flytta dit tids nog och jag tycker att Sverige ar ett fantastiskt stalle att bo pa trots allt.

Men just nu tycker jag att det basta ar att vi slipper flytta tillbaka till Sverige med kalla, langa, morka vintrar for att ha tillgang till gronomraden, och att vi faktiskt kan fa en liiiiten bit av naturen fast vi har utbudet av storstaden pa troskeln. Utbudet av allt som finns in fantastiska London. Alltid saker pa gang, rikt kulturliv, vackra byggnader, alltid uteserveringar oppna och folk ute och roar sig. Atmosfaren, oppenheten. En stad dar alla far plats och blir berikade av varandra istallet for att missunnsamt och trangsynt vara sa radda for det som ar annorlunda. Har respekteras olikheter, religionsfrihet eller att bara kla sig som man vill. Det kravs nagot riktigt konstigt for att sticka ut i London. Man omfamnar mangfald och det tas vara pa att lara fran varandra, istallet for att fordoma och vara sadar liten och trangsynt. Man missar sa mycket om man stanger in sig eller sitter fast nagonstans och inte vill eller vagar kasta sig ut, prova nya saker. Att vaga se andra manniskor som en resurs, en gava, ny lardom och nya insikter. Man far sticka ut, man far ta for sig och tycka att man ar fantastiskt bra, man far med tiden mycket skinn pa nasan, och pa det stora hela ar folk mycket hjalpsammare och inte heller radda for att prata med frammande manniskor. Jag ar en invandrare har, och hade jag behandlats som vi generellt behandlar invandrare i Sverige hade jag nog inte stannat eller kant mig sa hemma eller sa lycklig har. Det ar den krassa sanningen.

"Why, Sir, you find no man, at all intellectual, who is willing to leave London. No, Sir, when a man is tired of London, he is tired of life; for there is in London all that life can afford."
— Samuel Johnson

Kommentarer
Postat av: akna

Vad jag saknar London när jag läser det du skriver

:(

Älskar staden och längtar tillbaks!



Härligt att våren kommit:)

2011-03-24 @ 19:24:55
URL: http://www.hoppofortvivlan.blogspot.com
Postat av: J

åh, vad kul att du har bott i London ocksa! nar? det verkar som om vi svenskar har latt for att trivas har!



jaaa, mer vår och varme till oss alla :)

2011-03-24 @ 22:53:02
URL: http://missunruly.blogg.se/
Postat av: akna

Jag har bott utanför London 2ggr, första gången var 98-99 när jag jobbade som au-pait i Walton-on-Thames, vi var jämt i London och festade och drev runt:) Tror till och med att det var i Hampsted Heath ett par kompisar bodde i:) (det är så länge sen jag var där att jag knappt kommer ihåg -illa!;) )

Andra gången var under 2001, tyvärr blev det inte lika många besök i London pga att vi jobbade så mycket.

Har försökt få med sambon dit i flera år (han har aldrig varit där?!) och vi har inte fått tummen ur än. Men snart hoppas jag:)

Jo, jag tror svenskarna trivs rätt bra där, det är svårt att inte älska staden! Otrolig atmosfär och sköna ställen!



Du saknar inte närheten till familjen nu när bebisen kommer? Hur funkar det med IVF:n i England? Har man kostnadsfria försök som här eller måste man betala för allt? (har tänkt fråga innan, men glömt:)



2011-03-25 @ 18:13:58
URL: http://www.hoppofortvivlan.blogspot.com
Postat av: J

Akna - vad kul att hora om dina ar i London! Det later ju helt underbart att ni var har och festade runt :) ahaa, da bodde du lite sydvast alltsa, och inte sa langt ifran Kingston dar jag jobbade 2005 nar vi bodde i Notting Hill. Klart du ska visa sambon London nar er lille plutt blivit lite storre :)



Och ang din fraga om IVF i UK - har har man upp till tre kostnadsfria forsok tills man ar 39 ar och har forsokt i tre ar. Lite variationer beroende pa var man bor hur harda de ar, vantetiden ar lang sa vi hoppade over det och gick privat och betalade direkt. Sa vi har betalat for detta (men det var det ju verkligen vart!), men kande ocksa att vi inte orkade vanta nar vi bestamt oss for IVF.



Saknar forstas familjen jattemycket nu, vill ju att de ska traffa bebisen sa ofta som mojligt. Mina systrar har barn, sa kanns jatteviktigt att bebisen far lara kanna sina kusiner och sant. Det blir nog en flytt till Sverige om nagra ar trots all var karlek till London ;)

2011-03-28 @ 16:38:07
URL: http://missunruly.blogg.se/
Postat av: akna

Självklart är det värt att betala för IVF:n och speciellt om det är lång väntetid. Att vänta är ju det enda man gör innan man sätter igång..Vänta på mens, vänta på ägglossning, vänta på att mensen inte ska komma..Usch! Hoppas jag aldrig behöver hamna där igen:(

Att man ska ha försökt i tre år? Oj, då är det ju bättre här med ett år i alla fall.



Kingston var vi också en del i, shoppade och festade:)



Förstår om ni vill flytta hem sen, som tur är tar det ju inte så lång tid att åka till lOndon, eller Sverige!:) det blir nog en berest bäbis ni får;)



Kram

2011-03-30 @ 21:28:03
URL: http://www.hoppofortvivlan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0