inspirerande nybliven mamma - bloggtips

En av mina favoritbloggar ar Underbara Clara http://www.underbaraclara.nu/

Clara ar 24 ar och hon fick barn i borjan av februari 2011. Hon ar journalist, fotograf, bloggare och en feminist som gillar vintage, inredning och pyssel. Jag delar hennes varderingar och beundrar att hon i sa ung alder ar sa okonstlad, tar for sig och hon ber inte om ursakt for sina asikter. Hon och jag ar ocksa valdigt olika for hon gillar till exempel det dar med att bo i hus och pa landet. Hon ar 13 ar yngre an mig, och jag blir sa glad over att se att inte alla unga kvinnor ar sana bakatstravande ickefeminister som jag tycker jag stoter pa alltfor ofta (tyvarr). Hon ar valdigt kvinnlig och pysslig och alskar att vara mamma, och visar att man kan vara och gora allt detta husliga utan att leva i ett ojamnstallt forhallande. Hon ar en cool inspiration som nybliven mamma!

Jag inspireras av henne till att fa bli mamma pa mitt eget vis, att inte bli den som pratar om jamstalldhet men anda faller in i konsrollsansvar utan att blinka. Jag langtar efter att bli mamma och antligen fa ha en asikt om hur det ar att ha barn, utan att folk fnyser "Vanta och se..."( Fast da far jag val hora att "Jaja, det ar latt med bara ett barn. Men vanta tills du far fler...") Hursomhelst. Alla gor sina egna val och det viktiga ar val att inte snegla pa andra hela tiden och jamfora, utan att gora det man sjalv tror pa. Och hennes satt att se pa mammarollen och att bilda familj med sin karaste, det inspirerar just MEJ.

Jag vet att jag nu annu inte vet vad det innebar att bli mamma, och jag kommer med all sakerhet bli forvanad over att all inte blir som jag tankt mig. Just nu bara hoppas jag och ber for att allt ska fortsatta ga bra med graviditeten och att vi far en frisk liten alskling i augusti. Sen borjar nasta steg...

Sa har skriver bloggaren Clara i ett inlagg ett par veckor efter att de fatt barn:-

"Jag slocknade med en bebis på armen vid niotiden i fredags. När jag vaknade på lördagen hade Jakob städat hela huset. Så underbart att vakna till ett rent hus! Den här tiden vi spenderar tillsammans, är barnlediga tillsammans, hjälper och avlastar varandra känns som en otrolig investering i vårt äktenskap. När man precis fått barn kan vardagen kännas skakig och fysiskt kan man vara alldeles matt. Och när det är lite kämpigt med amningen och sömnen är det guld värt att bli uppassad med gott fika på sängen, frukost och massa kärlek och omvårdnad. Jag önskar att alla som ville hade möjligheten att göra likadant!

Det är också skönt att som mamma se att man visserligen är viktig men ändå inte oersättlig.  Det enda jag gör som Jakob inte kan är att amma. Resten kan man dela på och därigenom växer bådas självförtroende. Det är inte en av oss som är experten på allt. Och jag behöver inte oroa mig knäpp över det stora ansvaret som lagts på just mig. Vi är två om allt och har dessutom både släkt och vänner som hjälper till och ger avlastning.  Det finns ett fint ordspråk som lyder ”det krävs en hel by för att uppfostra ett barn”. Jag tror att det ligger väldigt mycket i det." http://www.underbaraclara.nu/189981/2011/02/20/det-kravs-en-hel-by-for-att-uppfostra-ett-barn/)

Har skriver hon i ett annat inlagg om hur hon lovat sig sjalv nar hon nu fatt barn att gora detta:-

"Låta männen i mitt liv ta ett stort ansvar. Det är så lätt hänt att så fort en kille håller i en bebis så kommer alla och säger "nåååååå vad ni är sööööta". Nästan lite nedlåtande, vilket jag vet gör många män så besvärade att de slutar hålla bebisar i rädsla för att bli granskade och uttittade. Men jag brukar helt sonika placera min bebis i famnen på män, gubbar och killar i min bekantskapskrets. Och ta för självklart att de kommer klara av det. Det gör de alltid och alla växer med uppgiften. Och ingen står över axeln och suckar "näää så gulligt! En man som håller en bebis"." (http://www.underbaraclara.nu/190931/2011/03/29/att-gora-nar-jag-far-barn/)

Jag rekommenderar hennes blogg, dock ar inte jag (men ni kanske?!) sa intresserad av all lantlivsinredning dar aven om jag ar svag for vintage. Men det finns guldkorn att lasa dar!

Har ar till exempel ett annat harligt inlagg angaende forlossningsberattelser man som gravid kvinna far hora:- http://www.underbaraclara.nu/189898/2011/02/17/forlossningsberattelser/

Hennes installning till mammarollen som jag tycker ar stortskon, retar tydligen en hel del martyr-typer till mammor runt om i landet. Sa har rot hon vanligt men bestamt ifran i bloggen haromveckan:-

"Jag har flera gånger fått frågan vem som egentligen sköter mitt barn eftersom jag verkar pyssla med så mycket annat? Ibland antyds det att jag inte tar mitt mammaansvar. Tydligen är det oerhört provocerande när en nybliven mamma gör något för sig själv och inte bara är med sitt barn. Typ sminkar sig, planterar blommor och syr nya köksgardiner. Men jag kan lugna alla oroliga med en glädjande nyhet: barnet har en far – det är helt sant! Han har en far som varken är varken tappad bakom en vagn eller född i farstun. Som väljer att vara hemma hela det första året med honom. På så vis hinner lilla mamma få göra något själv också. Jag förstår att det låter som hittepå och science fiction – men bli inte arg på mig för det!

Det knäppaste är att alla som mästrande sa ”du kommer inte ha tid för allt det där hemmafixet när du har barn” nu blir sura när jag visst har tid. För när man lever jämställt så hinner man. Inte allt. Absolut inte. Men i alla fall lite av det man tycker är roligast. Jag tycker att det är himla roligt att inreda och vara kreativ så då gör jag det. Klart att jag prioriterar bort många saker också. Det fattar väl vem som helst. Men det blev väl en trälig blogg om jag bara skrev om det? "Hej bloggen. Idag gick jag inte ut på krogen. Ej heller på bio eller till biblioteket. Imorgon kommer jag inte besöka gymmet, gjuta en avloppsbrunn och absolut inte snida en dalahäst. Jag kommer lägga noll minuter på viktreduktion och noll minuter framför teven".

Alla väljer olika. Jämför er inte med mig för jag jämför mig då rakt inte med er." (http://www.underbaraclara.nu/190888/2011/03/25/jamfor-er-inte-med-mig-for-jag-jamfor-mig-da-rakt-inte-med-er/)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0